KOULUKIUSAAMINEN

Kesän päättyessä taas koulut alkaa, ja tosi monet pienet lähtee sille polulle tänäki vuonna ihan ekaa kertaa. Entä ne, jotka on ollu jo aiemmin siellä? Pakkaa laukkuunsa uutta tarmoo pänttäämiseen, ja liian monet myös pelon koulukiusaamisesta. Siinä tilanteessa selkäreppu painaa paljon enemmän, kuin muilla. Ootsä ite kiusannu joskus jotakuta koulussa? Mä olen. Ja myös mua on kiusattu. Mä olisin aikaa sitten halunnu alkaa opiskeleen sitä mistä haaveilen, mutta kiusaaminen ala-asteesta lähtien sekotti mun suunnitelmia. Sen vuoks mä oon edelleen tässä. Oon edelleen Kauppiksessa, vaikka mun olis pitäny valmistua jo kauan aikaa sitten. Oli niin paha olla, ettei voinu keskittyä omaan opiskeluun. Eikä se jääny taakse, vaikka sulki koulun oven. Se oli kotikylällä, se seuras mua nettiin...kaikkialle. Mä en suostu hyväksymään kellekkään samaa. Ei ikinä.

Mut tiedätsä mitä? Kenenkään ei tarvii sietää sellasta. Ei nyt, eikä jatkossa. Ei keneltäkään. Mä haluun muistuttaa ihan jokaista, pientä, ja suurta koululaista siitä, että mee, ja ole sellasena, kuin olet. Tosi säälittävää huomata, että kiusaaminen kouluissa on suurempi "brändi" maailmalla, kun CocaCola.

Kiusaaminen ei oo enää "hieno juttu". On huomattavasti siistimpää olla puolustamassa. Jos sä kiusaat, se ei kerro kiusattavasta mitään. Ainoo josta se jotain kertoo, on kiusaajat itse. Se jolla on tarve mollata muita, ei oo tarpeeks vahva hyväksymään "erilaisuutta". Usein ajatellaan, että kiusaajat on "kovempia tyyppejä". Mutta eihän se pidä paikkaansa mitenkään. Alistamalla ketä tahansa, saa aina ittensä näyttään vahvemmalta. Entä jos asiaa ajattelee pidemmälle? Sehän on selvää, ettei kukaan "isompaansa" kiusaa. Kukaan ei kiusaa sellasta, jonka ajattelee olevan itsee vahvempi.

Odottaako kiusaajat saavansa mitalin? Vaikka on selvää, että palkinto aina lopulta menee sille, joka päästää toisesta korvasta sisään, ja toisesta ulos kaiken kostamatta kellekkään.

Jokaiselle meistä on jaettu oikeus, ja mahdollisuus lopettaa kiusaaminen luokka, ja koulu kerrallaan. Ylpee itestään kannattaa olla, paitsi jos oot tarvinnu valheellisen itseluottamuksen saavuttamiseen sen, että jollekkin toiselle on tullu paha mieli.

Mä haastan sut, ja jokaisen jossain elämänsä vaiheessa vaikuttaan siihen, ettei kenenkään tarvi kärsiä. Ja jos jo kärsit kiusaamisesta, -puhu siitä, vaikka se tuntuis aluks miten typerältä idealta. Jos kissaa ei nosteta pöydälle, tää ei koskaan lopu. Se on aidosti rohkein, joka ottaa asian puheeks.

Lopuks haluun kiittää niitä, jotka koskaan on kiusannu mua. Sen ansiosta tajusin tehdä asialle parhaani, ja tsempata muita. Mulla on halu, ja edellytykset tehdä muutosta.

Älä alennu kiusaamaan, kiitos !

1 kommentti:

  1. eikä mul tuli iha kyyneleet silmii. iha mahtava kirjotus♥,, kakkien pitäs lukee tää!

    VastaaPoista

Kommenttiboxini on avoin kaikille näkemyksille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin.

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian !