HERKKULAKKO

Pullat, sipsit, karkit, kakut, pizzat, ranskalaiset, sokerimehut, vaalee pasta... Nää kaikki on monien muiden lisäks kiellettyjen listalla muutaman kuukauden ajan. Ja mitä ihmettä? Nii, me ollaan Samin kanssa alotettu nyt herkkulakko, joka on ainaki mun kohdalla osottautunu erittäin hyväks vaihtoehdoks.

Mä oon periny Äidiltä semmosen "napsin tässä iltasella, kun katon tätä sarjaa" -tavan. Ja se on ollu ihan fine, ei siinä mitään. Mitään ongelmaa tästä tavasta ei oo ollu, koska syötyä on aina tullu tosi kohtuullisesti...eikä nyt puhuta niistä ajoista, kun ei tullu syötyä mitään. Senpä takia nyt kun siihen taas jälleen pystyn paremmin, oon ajatellu, että annan itelleni luvan ottaa jotain herkkuja joskus, kun mitään äärimmäisyyksiä en kuitenkaan edes kykenis syömään.

Yksin asuessa oon jatkanu tätä iltatapaa, ja saattanu ottaa vaikka 3 palaa suklaata tai muutaman tikkarin Salkkareiden aikana. Mun "sokerinsietokyky" ei oo koskaan ollu mikään kehuttava, ja esim. pientä limsapulloo en pysty juomaan yhessä illassa, enkä myöskään kokonaista pussia karkkia yksin kerralla. Mulla tulee huono olo tosi helposti makeesta, mikä on ehkä jopa todella hyvä.

Pizza ja hamppari on ollu aina semmonen "herätesyöminen", eikä koskaan oo ajatellu muuta, kun että "Mennäänpä tänään mäkkiin." Pizzaa voisin sanoo syöväni keskimäärin kahdesti vuodessa. Mielitekoja siis tulee sillon tällön, ja erittäin vahvoja ne on sillon kerran kuukaudessa aina yhtenä tai kahtena päivänä peräkkäin. Sillon tulee yleensä hermoja kiristävä suklaan himo...

Herkkulakolla mä en hae mitään kilojen vähennystä, vaan sitä taitoa ja tahtotilaa, miten helposti vielä pystyn olemaan ilman mitään epäterveellistä ruokaa ja juomaa. Mulla on samalla meneillään vuosi täysin tipattomana, mikä ei oo ollu missään mittasuhteessa yhtään vaikee vuosi. Se vuosi alkaa olla kohta lopuillaan, mutta musta tuntuu, että jatkan edelleen vuoden vaihtuessakin tätä tiedostettua tipattomuutta.

Oon pystyny jo nyt näiden muutamien herkkulakkopäivien aikana sulkemaan tosi hyvin pois kaikki mieliteot ja makeanhimon. Mä en oo syöny sillon kun on tehny mieli, mä oon syöny kun on ollu ruoka-aika. Terveellisesti ja monipuolisesti. Vähintään kerran päivässä puuroo, ja siinä päällä kotitekosta marjoista ja hedelmistä blendattua "sosetta". Eli kaikki turhat sokerit on selkeesti jääny pois. Tottakai joskus tulee päiviä, kun tekis mieli ottaa ruoan päälle joku pieni makee, mutta kaikki sellaset ajatukset on pystyny ohittaan yllättävän helposti.

Oon ollu teininä viimeks herkkulakossa vuoden, mutta sen jälkeen syöny vapaasti muutaman vuoden herkkuja sillon kun huvittaa, ja nyt oli aika testata, pärjääkö ilman turhaa sokeria, ja jos, niin kuinka hyvin.

Erikoiskahvit on ehkä BonBon tikkareiden lisäks mun himoista suurin. Kahvit onki lakossa sallittuja, -tosin eihän cappuccinoo voi alkaa enää Salkkareiden aikaa juomaan, kun seuraavana aamuna 3.30 kello pirisee treenaamaan. Hyvän makuset Hera jauheet maitorahkaan sekotettuna on myös ajanu tosi hyvin herkkujen asiaa.

Toki toinen syy tahtotilan testaamisen ohessa herkkulakkoon oli hampaiden hyvinvointi. Syödessä sitä tulee ihan liian harvoin mietittyä, ainaki mulla.

Kokonaisuudessaan on jo nyt huomattavasti parempi olo, kun syö oikeeta ruokaa oikeina aikoina ja oikeina annoksina. Alan jopa jo jäämään koukkuun kaikkien ihanien hedelmien yhdistelmiin. Mä suosittelen herkkulakon kokeilemista kaikille :) Vähänhän siinä joutuu mielikuvitusta käyttään, kun pohtii mitä saa loppujen lopuks syödä ja mitä ei. Mutta ei se mitään ylitsepääsemätöntä oo. Ja parasta kuitenki on nähdä, miten hyvin pystyy luottaan omaan tahtoonsa taistellessa himoja vastaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommenttiboxini on avoin kaikille näkemyksille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin.

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian !