USKONI

Henkilökohtaisesti en usko kehenkään muuhun, kuin itseeni. Tämän homman suhteen luokittelen mielipiteeni esittämisen sellaiseksi, että enemmänkin kysyn ja ihmettelen, kuin olen vahvasti jotakin mieltä asiasta.

Luin jonkun kirjoittaneen, että uskoo kirkon pyrkivän hyvän tekemiseen. Mitä hyvää on siinä, ettei suo samoja oikeuksia kaikille? Entä siinä, että opettaa ihmiset uskomaan ennemmin mielikuvituskaveriin, kuin itseensä? Miksi Jumala on niin hyvä, jos se ei ole yhtä reilu kaikille?

Minä en usko taivaaseen, en Jumalaan, en Jeesukseen, tai hänen ihmetekoihinsa. Voin uskoa, että joku Jeesus niminen henkilö on joskus vaikuttanut jossakin, mutta en jaksa ajatella hänen olleen mikään taikuri.

Mielestäni uskonto on myös yksi suurimmista keinoista rahastaa, sekä aiheuttaa eripuraa. Jos antaisin maailmasta pois muutaman asian, uskonto olisi ehdottomasti yksi niistä. Minusta on pelkästään hienoa, että asun maassa, jossa minulla itselläni on täysi oikeus valita, etten usko.

En ali-arvosta ihmisiä, jotka uskovat. Usko on jokaisen oma päätös (ainakin toivon sen olevan, niissä maissa, joissa se on mahdollista), mutta minun ei tarvitse siihen ryhtyä. Olen itse käynyt rippikoulun, mutta aivan toisista syistä, kuin uskon vuoksi. Ja mennäkseni lopuksi tulevaisuuteen, -aion joskus ainoastaan nimetä lapseni, jotta tarjoan hänelle mahdollisuuden alusta asti valita oman polkunsa uskon, tai uskomatta jättämisen tiellä.

Jos joku uskossa oleva lukee postaukseni, pyydän antamaan minulle vastauksen kysymykseen: Miksi uskot? Toki myös samaan kuntaan minun kanssani kuuluvat ovat tervetulleita sanomaan sanansa, kuten aina ennenkin :)

3 kommenttia:

  1. Mä kuulun kirkkoon ja oon aika aktiivinen seurakunnassa. Mä en usko raamattuun, enkö tiedä uskonko jeesukseen, mutta haluan uskoa jumalaan ja siihen että on joku ylempi tahto joka tahtoo hyvää. Välillä on myös kiva rukoilla ja uskoa siihen että joku kuulee sun rukoukset, että joku kuuntelee sua. Se antaa sellasta hassua turvaa, että uskoi siihen että joku on sun kanssa, vaikka et olisi yksin. Oon samaa mieltä siitä että uskonto aiheuttaa eripuraa, mutta mulle uskominen tekee enemmän hyvää kun pahaa. En oo mikään tosi uskovainen kuitenkaan, mutta kyllä mä ymmärrän niitä ihmisiä jotka on :)

    VastaaPoista
  2. Nykyään moni uskossa oleva perustaa uskonsa johonkin konseptiin, jota sokeasti uskoo. Jos raamattua osaa lukea oikealla tavalla, voi ymmärtää sen Jumalan mistä siinä puhutaan. Mä uskon johonkin. Nimitetään sitä nyt Jumalaksi. Se Jumala on tietynlainen läsnäolo, joka tahtoo vain hyvää ja tekee hyvää ihmiselle, joka siihen uskoo ja sen näkee. Ne, jotka raamatun kirjoitti eli puki sanoiksi ne Jeesuksen ja Jumalan opit, ei itsekään olleet sisimmissään tietoisia siitä hyvästä tahdosta ja puhtaasta olemassaolosta, jonk atietoisuutta Jumala halusi levittää. Siksi ramatussa on joitakin hyvin egoistisia, väärin tulkittuja kohtia. Pitää ymmärtää mitä niiden kirjaimellisten tekojen takana se ajatus on. Mutta siis, hyvin moni uskoo konseptiin, ei itse Jumalaan. Näin mä sanoisin hyvinkin raa'asti. Esimerkkinä se, että himouskovainen voi pitää toista uskovaista huonona, jos tämä ei vaikka ollenkaan lue raamattua, mutta miksi uskominen vaatisi raamatun lukemista. Monen mielestä se kuuluu siihen käsitteeseen "uskovainen", mutta oikeasti uskossa ei ole kyse mielen käsitteistä, vaan juurikin siitä mielen ja egon toisella puolen olevasta puhtaasta olemassaolosta. Näin Jeesuskin asian tarkoitti.

    VastaaPoista
  3. Itse kirjoitin blogissani juurikin noilla sanoilla, etta uskon kirkon pyrkivan hyvaan.
    Mielestani kirkko ei opeta ketaan uskomaan Jumalaan enemman kuin itseensa. Sehan on uskojasta kiinni mihin uskoo ja kuinka paljon. Sina teet valinnat ja ratkaisut, Jumala ei niita puolestasi tee.

    Kirkko kayttaa paljon opeissaan vertauskuvia, mielestani jokainen tulkitsee nama omalla tavallaan ja luo taten uskon joka itselleen parhaiten sopii. Kirkko tarjoaa uskolle puitteet.

    Ja tuohon eriarvoiseen kohteluun mielestani on turha sotkea Jumalan hyvyytta, ihmiset on niita jotka taalla tekee paatokset, joten kyse siis lienee enemmankin siita, ettei ihmiset ole yhta reiluja toisilleen.

    Uskonnolla rahastetaan,mm. jotta rahoilla voitaisiin auttaa vahaosaisia.

    Vastaus kysymykseesi, miksi uskon? Uskon, koska maailma on mielestani liian hieno paikka ollakseen vain sattumien summa. Mulle uskonto antaa ymmarrysta esimerkiksi kuolemaan. Uskon avulla, kuolema ei tunnu niin lopulliselta menetykselta.

    VastaaPoista

Kommenttiboxini on avoin kaikille näkemyksille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin.

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian !