JOULUNI MINULLE

Jos tällä ajatusten aikaansaannoksella olisi nimi, se kantaisi sanoja "Joulu minulle". Mitä joulu on?

Kirjoitan tätä postausta kaikkien joululahjatoivelistojen innoittamana. On se aika vuodesta, kun suuri osa blogeista täyttyy listoista, joissa toivotaan itselleen aimo annos tavaraa, tarpeellista ja tarpeetonta. Miksi? Olemmeko unohtaneet täysin joulusta kaiken muun, ja haudanneet ajatuksen sen merkityksestä kaiken materian toivossa? Onko joulun tarkoitus toivoa suuret määrät saatavia,  ja vastaanottaa ne.

Minulle itselleni lapsesta lähtien joulussa tärkeintä eivät ole olleet lahjat. Olen pienestä pitäen haltioitunut piparkakkutalosta takkahuoneen pöydällä ja joululaulujen iloisista rytmeistä svengaavine tonttu-ukkoineen. Joka vuosi olen saanut lahjoja, mutta joululta odotan aina jotain aivan muuta.

Rakastan tunnelmaa. Rakastan jouluaaton yötä. Pelkkää ajatustakin siitä, että seison tähtitaivaan alla, sen herkistävän tunteen vallatessa minut. Lämmin mökki, joulusauna, perhe. Olisiko muka kohtuullista edes pyytää vielä jotain niiden lisäksi? Ei minusta. Paljon mieluummin soisin rakkautta sitä arvostavalle tai vaikka vain jouluksi jonkun vierelleen, kuin itselleni uudet lenkkarit.

Joulu on myös tärkeää aikaa siksi, että sen tunnelma auttaa sivuuttamaan suurimman osan kiireestä. Tulee huomioitua asioita, jotka melkein koko vuoden jäävät arjen jalkoihin. Minulla on kaksi suosikki joululaulua. Niitä kuunnellessa altistun ikävöimään kyyneleet silmissä heitä, jotka ovat edelleen rakkaita minulle, mutta eivät enää täällä. Joulu on vuoden "viime tippa" pysähtyä. Joulu on tärkeä minulle.

4 kommenttia:

  1. Joo, tekstisi laittoi miettimään omaa suhtautumistani jouluun :( kyllä odotukset ovat nyt ihan muualla kuin lahjoissa. Kiitos sinä ihana <3

    VastaaPoista
  2. Löysin blogiisi ystäväni kautta, ja onneksi näin :) Kirjoittamasi tärkeä aihe laittoi miettimään näin lasten lahjoja hankkiessa. Tärkeintä olisi panostaa siihen todelliseen ajatukseen, ja hankkia lahjaksi jotain pientä, joka ei kuitenkaan olisi pääosassa !

    Ihanaa Joulun odotusta toivottaa Marika !

    VastaaPoista
  3. Oikein kiva postaus ja pisti miettimään omia tuntemuksia joulua kohtaan.
    http://viiviviljaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
  4. Ajatuksia herättävä teksti! Kyllähän joulussa on tärkeintä yhdessäolo, lahjat ovat mukava plussa! :)

    VastaaPoista

Kommenttiboxini on avoin kaikille näkemyksille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin.

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian !