ONNEKAS ERAKKO - YKSINÄINEN MUTTA EI YKSIN

Vasten tahtoaan yksinäisyys on yksi niistä asioista, joita en toivoisi kenenkään kohdalle osuvaksi. Tiedätkö tunteen, kun antaisit mitä tahansa jos joku istuisi vieressäsi ymmärtäen tyhjyyden sisälläsi tai ei vain jättäisi sinua tietoisesti yksin, mutta tuloksetta. Minä tiedän. Olen ollut viimeinen valinta läpi kouluikäni urheilujoukkueisiin ja lopulta "pakkovalinta". Kokemani ei kuitenkaan ole kohdallani lainkaan yksiselitteistä - olen oppinut elämään yksin, enkä koskaan sortunut luulemaan, että vika olisi minun. Olen ikuisesti kiitollinen, että olen alusta asti arvostanut kyllin itseäni.

Olen ollut elämässäni tahtomattani todella paljon yksin ja kokenut yksinäisyyttä. Koen olevani yksinäinen, vaikka varsinaisesti en ole yksin. Minulla on juuri sellainen lähipiiri kuin toivoisin, mutta silti koen olevani toisinaan todella yksin. Henkisesti yksinäinen olen kaiketi yhtä usein kuin fyysisestikin. Entä mistä syistä?

Fyysisesti sekä hakeudun että jään yksin. Tapaan ystäviäni nykyään todella harvoin ja minulla on peräti yksi ystävä, jota näen useammin kuin kerran vuodessa. En lähde määrittelemään sitä, missä määrin olen sosiaalinen, sillä en usko sen olevan eniten vaikuttava tekijä. Tulen tiettyyn rajaan asti toimeen kenen tahansa kanssa, mutta lähelleni en tahdo ketä tahansa. Siinä suurin syy siihen, miksi minulla ei ole muutamaa ystävää enempää. En kaipaa yltiösosiaalista elämää, mutta toisinaan tulee olo, että tahtoisi tutustua uuteen ihmiseen. En puhu muutamalle olemassa olevalle ystävällenikään kaikesta. Raotan hyvin vähän edes heille pääni sisäistä ajatusmaailmaa.

Opiskeluaika on minulle varsinaista erkoitumisen harjoittamista. Istun poikkeuksetta yksinäni, enkä hakeudu kenenkään viereen. Välitunnit vietän napit korvillani pyöritellen päässäni ensi viikon kalenteria ja tehden muita suunnitelmia. Sami on miltei jatkuvasti sähköisen viestimeni päässä. Saatan näyttää siltä, että olisin yksin, mutta onhan Sami on aina kanssani :-) Olen yhteyksissä paljon miltei päivittäin myös Äitini kanssa. Tällöin en kaipaa lainkaan muita.

Olen jo vuosia tullut helpommin toimeen miesten kuin naisten kanssa. Ehkä jopa siitä syystä, että itselläni ei ole mitään tarvetta katsella tuntikausia itseään peilistä tai laittautua lainkaan lähteäkseni jonnekkin. Puhun suoraa, ja odotan samaa myös toisilta. En arvosta selän takana puhumista, mikäli asioita ei ole ensin tuotu esille rehellisesti suoraa sanomalla. Tuntemani miehet ovat suoraa puhumisen tiimoilla taidokkaampia kuin naiset ja siksi arvostan enemmän heidän tapaansa toimia.

Ja mitä tulee uusiin ihmisiin, tunnen todella harvoin palavaa halua oma-aloitteisesti tutustua. Kyse ei ole ujoudesta, vaan haluttomuudesta päästää ihmisiä tarpeettoman lähelle. Toisinaan toivoisin löytäväni kaverin, joka olisi samalla aaltopituudella kanssani, sekä meillä olisi samat arvot. Liian lähelle itseäni en ketään kaipaa, mutta olisi mukava tuntea joku, kenen kanssa voisi katsella leffoja tai ihan vain jutella. Parisuhteen ulkopuolella - poikaystävä kun ei ole joka tilanteessa sama asia, vaikka Sami paras ystäväni onkin 

4 kommenttia:

  1. Hyvin kirjoitettu! :-) Mäkin tunnen oloni usein yksinäiseksi vaikka tiedän just ihan täysin että mun ympärillä on ihmisisiä paljon ja mun lähipiirissä välitetään musta. Yksinäisyyttä ei kyllä toivoisi kenellekään. Ei kukaan ansaitse sellaista...

    http://neeanatalia.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi :-) toivottavasti tiedät olevasi arvokas !

      Poista
  2. Tosi hyvä kirjoitus! Mulla on (toivottavasti) ensi syksynä edessä uuden koulun aloittaminen, mikä tarkoittaa sitä, että vanhat tutut naamat jäävät taakse ja pitäisi tutustua uusin ihmisiin. Jännittää pikkasen, mutta olisi kiva jos löytyisi edes muutamia, joilla on samat sävelet kuin mulla. :-)

    therewillbesunshine-emilia.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :-) Tuollainen muutos on aina suuri ja toivon että se suunta on juuri paras ja antoisin sinulle itsellesi. Pidän peukkuja puolestasi <3

      Poista

Kommenttiboxini on avoin kaikille näkemyksille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin.

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian !