PRICE THAT I WON'T PAY

Olen tehnyt yhden päivän aikana kasapäin päätöksiä tulevaisuudestani. Olen itkenyt, ollut helpottunut ja yllättänyt itseni, mutta ennen kaikkea olen tehnyt sen, joka minusta itsestäni tuntuu oikealta.

Kävin tuona päivänä keskustelemassa kauppiksen opintojeni jatkosta. Minulle tarjoutui mahdollisuus jatkaa opintoni loppuun, mutta enää samaan oppilaitokseen minun ei ollut mahdollisuutta palata, sillä aikarajani oli täyttynyt. Keskustelimme edellisenä päivänä psykoterapeuttini kanssa prosessista, johon olemme ryhtymässä ja siitä, millaista elämäni voisi tämän prosessin rinnalla olla - ensin oli suljettava pois kaikki suuret stressitekijät, ei suuria tietoisia elämänmuutoksia.

Opiskeluni olisi mahdollista suorittaa loppuun puolessatoista vuodessa esimerkiksi Järvenpäässä, Hämeenlinnassa tai Helsingissä - Tampereella tuota mahdollisuutta ei minulle tarjoutuisi. Muuttaminen pois merkitsisi aivan liian suuria muutoksia tähän elämäntilanteeseen, ottaen huomioon henkisen jaksamiseni. Olen asettunut aloilleni vasta hetkeä aiemmin, eikä muuttaminen toiselle paikkakunnalle olisi tullut kyseeseen niin tahtoni kuin käytännön järjestelyidenkään puolesta. Näin ollen päätin opintoni.

Keskusteltuani pitkään Äitini kanssa ja puntaroituani erilaisia näkökantoja tyydyin lopulta siihen tulokseen, että tekemäni päätös on ehdottoman oikea. Minulla ei tule olemaan tutkintoa kyseiseltä alalta, mutta matkan varrelta mukaani on tarttunut paljon arvokkaita oppeja, kokemuksia sekä ihmisiä. En kadu pätkääkään.

Tulevaisuuteeni kuuluvat lepotauon jälkeen opiskelut uuden alan parissa. En väitä, että tutkinto olisi milloinkaan osoittautunut vääräksi itselleni, mutta menettänyt ajan mittaan arvoaan jopa niin merkittävästi, etten olisi valmis maksamaan siitä muuton vaatimaa hintaa. Minä en koe epäonnistuneeni, koen ainoastaan kuunnelleeni itseäni. On helpottavaa huomata, että asia on vihdoin käsitelty loppuun ja jäljellä on vain puhdas pöytä täynnä uusia mielenkiintoisia mahdollisuuksia !

2 kommenttia:

  1. Just noin! Elämässä on tärkeintä vaikeiden asioiden hetkellä pysähtyä ja kuunnella mitä sydän sanoo. Tsemppiä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon :-) Olen niiiiiiin samaa mieltä tuosta ! Mukavaa alkanutta talvea :--)

      Poista

Kommenttiboxini on avoin kaikille näkemyksille. Kiitos, että lähetit rakentavan kommentin.

Vastaan Sinulle mahdollisimman pian !